fredag den 11. oktober 2013

Basale it-færdigheder

I mange år har jeg, naturligvis, holdt mig grundigt orienteret inden for diverse tværnationale undersøgelser af læsefærdigheder, PISA, PIRLS, IALS, SIALS og senest PIAAC. PIAAC (OECD, 2013) er nyeste OECD-undersøgelse af voksne danskeres læse-, regne- og it-færdigheder sammenlignet med færdigheder i andre lande. Jeg har tidligere kun gransket læseresultaterne. Denne gang orienterede jeg mig også i resultaterne for danskernes it-færdigheder. Afdækningen gik på færdigheder i problemløsning med it til at finde og vurdere information, kommunikere med andre mennesker samt udføre konkrete opgaver. Danskernes it-færdigheder ligger svarende til OECD-gennemsnittet med en stor gruppe danskere med begrænsede it-færdigheder. Til trods for at gruppen af voksne danskere med meget begrænsede it-færdigheder er karakteriseret ved ingen eller kort uddannelse og mindre deltagelse i voksen- og efteruddannelse, så får resultaterne mig til at tænke på, hvor mange gange jeg møder voksne (desværre også ind imellem unge) studerende, som har utilstrækkelige it-færdigheder i forhold til aktiv deltagelse i videreuddannelse. Det minder mig om, hvor vigtigt det er, at jeg som udbyder af videreuddannelse har grundigt kendskab til mine studerendes forskellige forudsætninger i vidensområder, så jeg kan facilitere de studerendes udvikling inden for såvel det kommunikative, det refleksive, det kollaborative, det faglige og ligeledes det tekniske (støttet af it-support). Selv om det faglige vidensområde forekommer at være det vigtigste, bliver det stadig vigtigere også at tilegne sig de øvrige vidensformer for at kunne følge med udviklingen i det lærende samfund, hvor udvikling af ny viden sker i en kontinuerlig og uophørlig accelererende proces (Gynther, 2005).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar