I
mange år har jeg, naturligvis, holdt mig grundigt orienteret inden for diverse
tværnationale undersøgelser af læsefærdigheder, PISA, PIRLS, IALS, SIALS og
senest PIAAC. PIAAC (OECD, 2013) er nyeste OECD-undersøgelse af voksne
danskeres læse-, regne- og it-færdigheder sammenlignet med færdigheder i andre
lande. Jeg har tidligere kun gransket læseresultaterne. Denne gang orienterede
jeg mig også i resultaterne for danskernes it-færdigheder. Afdækningen gik på
færdigheder i problemløsning med it til at finde og vurdere information,
kommunikere med andre mennesker samt udføre konkrete opgaver. Danskernes
it-færdigheder ligger svarende til OECD-gennemsnittet med en stor gruppe
danskere med begrænsede it-færdigheder. Til trods for at gruppen af voksne
danskere med meget begrænsede it-færdigheder er karakteriseret ved ingen eller
kort uddannelse og mindre deltagelse i voksen- og efteruddannelse, så får
resultaterne mig til at tænke på, hvor mange gange jeg møder voksne (desværre
også ind imellem unge) studerende, som har utilstrækkelige it-færdigheder i
forhold til aktiv deltagelse i videreuddannelse. Det minder mig om, hvor
vigtigt det er, at jeg som udbyder af videreuddannelse har grundigt kendskab
til mine studerendes forskellige forudsætninger i vidensområder, så jeg kan
facilitere de studerendes udvikling inden for såvel det kommunikative, det
refleksive, det kollaborative, det faglige og ligeledes det tekniske (støttet
af it-support). Selv om det faglige vidensområde forekommer at være det
vigtigste, bliver det stadig vigtigere også at tilegne sig de øvrige
vidensformer for at kunne følge med udviklingen i det lærende samfund, hvor
udvikling af ny viden sker i en kontinuerlig og uophørlig accelererende proces
(Gynther, 2005).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar