Som
jeg har skrevet i min beskrivelse af, hvad man kommer til at læse om i denne
blog, så er det bl.a. dysleksi. Jeg uddanner læsevejledere og ordblinde-/dysleksilærere
og laver skoleudvikling med særligt henblik på interventionstiltag for elever
med dyslektiske vanskeligheder.
Men
ved I overhovedet, hvad dysleksi er?
Høj
begavelse, balanceproblemer, hypermobile led, kreativitet, synsvanskeligheder
osv.
Internettet
flyder over af talrige bud på, hvad der er årsag til dysleksi, og hvordan
dysleksi kan behandles.
Ingen
af ovenstående bud har noget med dysleksi at gøre. Selvfølgelig findes der
dyslektikere med særligt høj begavelse, dyslektikere med balanceproblemer,
dyslektikere med hypermobile led osv., ligesom der findes normale læsere med
høj begavelse, balanceproblemer, hypermobilet osv.
Næ
– dysleksi er markante vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lydprincip
(Lyon et al., 2003; Elbro, 2007), altså vanskeligheder med at koble bogstav og
lyd i læsning og vanskeligheder med at koble lyd og bogstav i stavning. Det er
den tekniske side af det at læse og skrive, som volder dyslektikere
vanskeligheder. Disse tekniske vanskeligheder kan desværre føre til mere
funktionelle og forståelsesmæssige vanskeligheder, hvis ikke personen med
dysleksi får læst og skrevet i samme omfang, som andre mennesker gør i løbet af
deres normale skriftsproglige udvikling. Dysleksi er således en alvorlig
funktionsnedsættelse, som kan være meget handicappende, og som ikke bare
forsvinder ved at spise en fiskeoliepille, høre høje toner, kravle 800 meter
hver dag eller hvad man nu ser af interessante forslag til kurering af dysleksi
på internettet.
Dysleksi
er som at cykle i modvind eller at gå med en sten i skoen. Modvinden kan være
virkelig hård, men blive mildere af god sproglig stimulering og den rette
skriftsproglige undervisning. Og den store sten i skoen kan blive mindre af
tidligt at få tildelt læse- og skriveteknologi, så man ikke misser al den faglige
viden, som andre tilegner sig gennem læsning.
Ud
over talrige underlødige sider om dysleksi, findes der heldigvis også talrige
helt fantastiske resurser om dysleksi på internettet, både nationale og
internationale. Tjek fx kunstneren Gudrun Hasles udfordrende og spændende vinkler
på det, at være dyslektiker http://gudrunhasle.dk/
Ja og ud over de talrige bud på hvad dysleksi er - så er der lige så mange quick fix-tilbud hvor kvaksalvere kan "kurere" dysleksi via særlige metoder - lige fra kostomlæsning til særlige koncentrationsprogrammer. Jeg får hver uge forældrehenvendelser der spørger ind til disse selvrosende hjemmeside-tilbud, der alle påstår at de er underbyggede og nogle ovenikøbet evidensbaserede :o( Så vi kan ikke få nok af information om hvad dysleksi så rent faktisk er og hvad der rent faktisk er belæg for at iværksætte af indsats. Så tak for det Trine :o)
SvarSlet