Hvorfor
bliver hendes blog ved med at være så kedelig at se på?
I
mine første indlæg skrev jeg meget indrømmende, at jeg desværre ikke er nogen
it-haj. Når det kommer til ikt, ligner jeg nok noget der ligger i midten af Castells (2000 ref. Levinsen,
2010) beskrivelse af det generiske og
det selvprogrammerende individ. Det generiske individ er
karakteriseret ved udførelsen af rutineopgaver. Det selvprogrammerende individ
følger med og tilegner sig ny viden af egen drift. Det selvprogrammerende
individ vidensdeler og ser potentialer i det nye ”og har derfor forudsætningerne
for at fastholde sig selv som kompetent i en konstant foranderlig verden”
(Levinsen, 2010). En anden beskrivelse af mig kunne tage udgangspunkt i Dreyfus
& Dreyfus’s (1986 ref. Levinsen, 2010) kompetencemodel, hvor jeg ser mig
selv et sted i midten af novicen, den
avancerede nybegynder, den kompetente, den kyndige og eksperten. Til mit held mener Dreyfus & Dreyfus, at
selvprogrammering kan opøves, hvilket er et af mine mål med min Master i Ikt og
læring.
Min beskedne grad af ikt-selvprogrammering er en af årsagerne til, at min blog bliver ved med at have et
rent (i nogens øjne kedeligt) visuelt udtryk.
En anden meget central årsag til
bloggens simple og skriftsprogstunge udtryk er, som jeg også skrev i et af de
første indlæg, at jeg holder af skriftlig refleksion og af at tilegne mig samt
udveksle og opbygge viden skriftligt. Jeg er derfor begejstret for den
skriftlige del af blogging. Jeg er ikke noget særlig visuelt anlagt menneske og
lærer i høj grad primært via det skriftlige medie. Jeg forstyrres let af visuelle
virkemidler og irriterer mig ofte over lærebøger og internetsider med mange
multimodaliteter i ”konkurrencen om læserens opmærksomhed”. Mit overblik forstyrres
og forringer muligheden for sammenhængende og flydende læsning, som dernæst går
ud over min samlede læseforståelse.
Spørgsmålet er så, om min blog
primært skal dække mine egne behov, eller om den også skal tage højde for
læsere med andre læringspræferencer. På den ene side er bloggen mit refleksions- og fastholdelsesredskab,
som for så vidt kan eksistere fint uden en stor læserskare. På den anden side,
så anerkender jeg vigtigheden af forskellige præferencer i læring fra
erfaringer fra min egen undervisning, hvor jeg naturligvis ikke nøjes med
lineær skriftlig formidling. Hvis ens præference er det skriftlige medie, så må
den udfordres af andre modaliteter, og omvendt, hvis ens præference er visuel formidling
og visuel læring, så kan denne præference udfordres af skriftlighed.
Min simple skrifttunge blog er
således et meget godt udtryk for mig, mine skriftlige refleksioner og min egen
primære læringsmodalitet. Men for forskellige læseres skyld (og for at udfordre
mig selv), bliver jeg nødt til at tænke noget mere over bloggens visuelle
udtryk. Måske kommer det helt automatisk til at ske, når jeg påbegynder mit
næste modul på Master i Ikt og læring – ikt og interaktionsdesign – som omfatter
arbejdet med brugergrænseflader og design af virtuelle læringsrum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar