lørdag den 12. oktober 2013

Five-stage-modellen


Som følge af egne positive erfaringer med høj skriftlig aktivitet og refleksion i et blended learning-modul fra mit eget studie på Master i Ikt og læring, har jeg nu valgt at tilrettelægge undervisningen på et af mine pædagogiske diplommoduler i Videreuddannelsen i UCC som undervisningsforløb med blended learning.

Jeg har bygget mine netaktiviteter (e-tivities) op efter de erfaringer jeg har gjort mig under mit eget videreuddannelsesmodul på Master i Ikt og læring suppleret med Salmons (2004) trinvise, strukturerede five-stage-model, som vægter interaktionen mellem deltagere i en socialt baseret læringsproces. Salmon understreger vigtigheden af underviserens stilladsering, for at de studerende kan arbejde kollaborativt og være aktivt deltagende i faglige dialoger.

Five-stage-modellen består af nedenstående fem stadier. På hvert stadie sørger jeg for både individuelle og kollektive opgaver og øvelser til refleksion, med særlig vægt på de kollektive med krav om kollaborativ dialog:



Stadie 1 – Acces and motivation
Allerede inden første undervisningsgang skal de studerende igennem Stadie 1 og opnå succes med at bruge UCC’s studieforum. Min opgave er at byde de studerende velkomne, præsentere mig selv og lave et indlæg, som de studerende kort skal besvare ved bl.a. at udfylde deres profil. Det er vigtigt, at de studerende kan få teknisk support og herudover bliver støttet af mig, således at alle kommer ind i det virtuelle læringsrum og får skrevet helt fra starten. Stadie 1 er overstået, når de studerende har postet deres første indlæg.

Stadie 2 – Online socialisation
Stadie 2 handler om at få skabt tillid, respekt og en tryg atmosfære i UCC’s studieforum, så de studerende får lyst til at deltage i dialogerne. De studerende skal opfatte forummet som et aktivt og levende netværk af mennesker og som et uundværligt supplement til tilstedeværelsesundervisningen. Min opgave er at lave e-tivities, som skaber viden om og interesse for hinanden. De studerende skal på dette stadie bl.a. finde sammen i grupper.

Stadie 3 – Information exchange
På stadie 3 skal de studerende formulere indlæg, skrive egne tanker og ideer i indlæg samt kommentere på andre studerendes indlæg.
Min opgave er at lave strukturerede e-tivities, der sætter de studerende til at analysere, uddybe og udforske emner. Jeg fordeler opgaver/roller til forskellige gruppemedlemmer (Salmon, 2004; Christensen & Søndergaard, 2009). Jeg fungerer som moderator ved at igangsætte, moderere, sikre fagligt fokus og opsummere diskussioner ved fx at verificere studerendes bidrag, væve indlæg sammen og komme med nye faglige vinkler. De studerende begejstres over at få medstuderendes hjælp og perspektiver og får (i højere grad end studerende i tilstedeværelsesundervisningen) øjnene op for, at medstuderende kan bruges som opponenter og vejledere – også senere i relation til fx en skriftlig eksamensopgave.
Ifølge Salmon skal de studerende hurtigt gennem stadie 1-3. Men stadierne må ikke springes over, da bl.a. socialiseringsstadiet er afgørende for at kunne arbejde kollaborativt og konstruere viden sammen på de senere stadier.

Stadie 4 – Knowledge construction
På stadie 4 skal de studerende opbygge viden sammen og interaktionen mellem de studerende udvikler sig mere kollaborativt end på de foregående stadier. Stadiet træner kritisk tænkning og refleksion og kan bruges til at sætte mere fokus på koblingen af teori og praksis. De fleste studerende indgår i en aktiv læreproces, bl.a. ved at skulle være åben over for perspektiver fra medstuderende samt selv at skulle fremkomme med refleksioner, som kritiseres, anerkendes og udvides af medstuderende. Min opgave er at facilitere processer, stille spørgsmål og komme med forstyrrelser, understøtte og opfordre til refleksion. Jeg vil i et senere indlæg komme ind på, hvordan jeg understøtter en mere aktiv deltagelse hos ikke-aktivt deltagende studerende.

Stadie 5 – Development
På stadie 5 skal de studerende primært arbejde på egen hånd, og min opgave er derfor hovedsageligt at opfordre gruppemedlemmer til at styre diskussioner. De studerende bygger videre på tidligere refleksioner og bruger dem i forhold til sig selv. Jeg skal sørge for spørgsmål, som kan understøtte refleksionen og samspillet mellem den nytilegnede viden og de studerendes praktiske virkelighed. E-tivities på dette stadie skal handle om metakognition på to planer; både metakognition med fokus på kritisk vurdering af egen nuværende og fortsatte læreproces og metakognition med fokus på teori-praksisforholdet (Rander, 2009).

Gennem alle fem stadier må jeg have kendskab til de studerendes forskellige forudsætninger i vidensområder relateret til blended learning, så jeg kan facilitere de studerendes udvikling inden for såvel det faglige, det kommunikative, det refleksive, det kollaborative og det tekniske.
Gennemgående for alle fem stadier er, at jeg bidrager til at få de studerende til at deltage aktivt, at jeg understøtter de studerendes tilhørsforhold til praksisfællesskabet, og at jeg anerkender og opmuntrer de studerende, når de deler deres viden og erfaringer med hinanden – og med mig. Det er mig, der sætter rammen for diskussioner og refleksioner, men de mange refleksionsopgaver har til formål at forstyrre de studerende og rykke dem således, at de også bliver i stand til at forstyrre hinanden og sig selv i form af egne spørgsmål til teori og praksis. Spørgsmål som på de første stadier primært koncentrerer sig om det deklarative niveau (hvad – for at få overblik over teorien), men hurtigt rykker videre til også at koncentrere sig om det procedurale (hvordan) og det konditionale (hvorfor) niveau.

Jeg kunne, som jeg normalt gør, have opfordret de studerende til at arbejde med hjemmeopgaver uden at det behøvede at være knyttet til et virtuelt miljø. Men jeg oplever allerede, at det skriftlige virtuelle rum og five-stage-modellens struktur giver både de studerende og mig noget, som et ordinært tilstedeværelsesforløb suppleret med hjemmeopgaver ikke giver.


Christensen, L. & Søndergaard, S. (2009). Planlægning af netbaseret undervisning – udkast til en helhedsorienteret didaktisk model. I: H. Rander; L. Boysen & O. Goldbech (red.). En moderne voksendidaktik, s. 148-174. Alinea.

Rander, H. (2005). At lave pædagogik i det virtuelle. I: C. N. Jensen (red.). Voksnes læringsrum, s. 432-444. Billesø & Baltzer.

Salmon, G. (2004). E-moderating, the key to teaching and learning online. RoutledgeFalmer (2. udg.).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar