lørdag den 12. oktober 2013

Stress


Over det seneste år er et par af mine kollegaer, et par bekendte og to nære veninder blevet sygemeldt med stress. Virkelig trist! Af deres psykologer har de alle fået anbefalet at ”trække stikket ud”, hvad angår sociale medier samt faglige og øvrige nyhedsstrømme over nettet. Alle oplever de, at det er en god anbefaling og føler sig lettede over at blive ”beordret” frihed fra internettets bombardement af informationer. Eksemplerne i ovenstående gælder som beskrevet personer, som allerede er ”gået ned med stress”. Men de samme anbefalinger får vi af livsstilscoache og organisationskonsulenter, som skal støtte private og organisationer i at skabe mere ro og balance i arbejds- og privatliv og i kampen for at modvirke stress.

 Oplevelsen af et enormt pres for konstant at ”være på” og følge med versus det logiske behov for at trække stikket ud er et kæmpe dilemma i en verden, hvor vi konstant skal følge med for ikke at sakke bagud og deraf risikere at sakke yderligere bagud og opleve massive udfordringer ved tilegnelsen og anvendelsen af nye teknologier i en konstant foranderlig verden. For er man først bagud, så er det rigtig svært at hale ind igen.

I nogle af de skriftlige dialoger mine medstuderende og jeg har haft under første modul af Master i Ikt og læring, har vi netop haft fokus på, hvor vigtigt det er, at vægte udviklingen af navigations- og refleksionskompetencer (bl.a. i grundskoleundervisningen), så vi ikke kun vægter faglige og rent tekniske færdigheder, men også kompetencer i reflekteret at navigere (herunder høj grad af frasortering) i et netværks- og videnssamfund præget af stor uforudsigelighed.

2 kommentarer:

  1. Tak for et super relevant indlæg :o) At være, eller at have muligheden for at være, online 24/7 har måske nogle konsekvenser. Jeg har også en kollega og 2 veninder der inden for det sidste halve år er blevet sygemeldt med stress. Jeg har lige haft min niece på 16 overnattende et par dage - og hun er jo virkelig på 24/7 - selv om natten modtager hun sms og opdateringer på fjæsbog. Jeg prøvede at udfordre hende ved at italesætte hendes afhængighed og foreslå hende et væddemål - hun ville få 1000 kr. af mig hvis jeg måtte opbevare hendes telefon i to dage :o) Det ville hun tænke over :o) Men hun blev i alle tilfælde bevidst om at hun måske var langt mere afhængig af sin iPhone/ online tilværelse end hun lige først selv troede! På den anden side så tænker jeg også at vi er produkter af vores omgivelser - og ser jeg på hendes forældre er de også online med arbejdsmails tikkende ind konstant og opringninger "man simpelthen bliver nødt til at tage " ;o) Og hvis jeg skal være helt ærlig så er det første jeg tjekker, når jeg eksempelvis skal booke hoteller, er udsigten og om der er wifi på værelset :o)

    Jeg tænker måske at vi altid har skullet vægte udviklingen af af navigations-, sorterings- og refleksionskompetencer hos os selv og vores elever/studerende - tidligere lukkede biblioteket på et tidspunkt - men vi kunne jo ikke forhindre eleverne i at studere i bøgerne efter bibliotekets lukketid - nu har "biblioteket" døgnåbent - og man kunne måske argumentere for at netop derfor kunne man i højere grad selv tilrettelægge sit studieliv og dermed mulighed for mindre stress !

    SvarSlet
  2. Alt har to sider.
    Jeg er helt enig i, at vi altid har skullet vægte og altid har haft mulighed for og/eller været i risiko for at "være på" 24/7.
    Men det er nu alligevel interessant og/eller uhyggeligt, hvad det er for nogle mekanismer der gør os afhængige af smartphones og sociale medier.
    Jeg hørte for et års tid siden et interessant foredrag med internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen, hvor han på underholdende selvironisk vis fortalte om "sit liv som smartphonejunkie". Se evt. Anders's hjemmeside http://virkeligheden.dk/

    SvarSlet