søndag den 13. oktober 2013

Skriftlig refleksion

Mine to forrige indlæg har handlet om de positive elementer af skriftlig refleksion i skriftlig dialog i blended learning. Jeg har givet eksempler baseret på mine egne positive erfaringer med skriftlig kollaborativ dialog i forbindelse med mit eget videreuddannelsesforløb på Master i Ikt og læring og et eksempel på en struktur (Salmons five-stage-model), som jeg er begyndt at inddrage i et af de pædagogiske diplommoduler, jeg selv er ansvarlig for. Fordelen ved den skriftlige dialog er bl.a. at de studerende bliver mere strukturerede og mere reflekterende i deres dialoger, når de foregår i det virtuelle rum frem for udelukkende i det fysiske ”snakkende” rum.

I mit første indlæg i denne blog, skrev jeg ”Jeg blogger, fordi jeg skal”. Jeg skrev også, at jeg dog var ret så overbevist om, at jeg på et tidspunkt ville ”se lyset” i blogging. Et af lysene må være, at en blog er et redskab til at konkretisere ideer og refleksioner gennem skrift. En refleksion over og transformation af teori, praksisviden, erfaringer og eventuelle forstyrrende spørgsmål og kommentarer fra læsere, som igen sætter nye tanker og refleksioner i gang.


Måske er det blogging, jeg skal inddrage som nyt element på mine forårsmoduler? Eller måske først på næste års efterårsmoduler. Jeg skal først selv blive lidt mere sikker i Blogger, før jeg kaster mine studerende ud i det. Jeg har fx lige opdaget, at jeg kun kan se mine læseres kommentarer i Google + og ikke i Blogger. Så jeg må nok hellere se at få gjort noget ved opsætning og visuelt udtryk. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar