onsdag den 9. oktober 2013

Jeg blogger, fordi jeg skal

Flere af jer er måske stødt på udsagnet ”Jeg blogger, altså er jeg”. Eller udsagnet ”I think, therefore I blog”, som bl.a. findes på den spændende blog MIL & EVA http://milogeva.blogspot.dk/2013/10/br-jeg-blogge.html

Jeg har lidt svært ved at finde mig selv i ovenstående udsagn og passer i disse dage nok bedre under udsagnet ”Jeg blogger, fordi jeg skal”. Jeg skal blogge i forbindelse med mit studie på Master i IKT og læring, hvor jeg i dette efterår er lærende på første modul ”Ikt og læreprocesser”. Jeg har netop afsluttet et fedt forløb med vidensopbyggende skriftlig dialog med min studiegruppe og øvrige medlærende fra modulet. Et forløb som var fagligt og metakognitivt udfordrende og læringsrigt og som heldigvis fortsætter i mundtlige dialoger med min studiegruppe over Skype og Google Hangout.

For at afprøve forskellige formidlingsværktøjer og platforme til skriftlig refleksion, skal vores refleksioner over studie og arbejde nu foregå som blogs. Formentlig en blændende god idé, som jeg endnu ikke helt har fået øjnene op for … :-) Men det får jeg! Jeg kender mig selv tilstrækkelig godt til med stor sikkerhed at sige, at når først jeg kommer i gang, så bliver jeg grebet af det. Jeg behøver bare TID! Og det tager ualmindeligt lang tid at rode rundt og lære Blogger at kende, når man endnu ikke kender til det tekniske og praktiske i at blogge. I skulle have hørt min studiegruppe og jeg i går aftes under vores Skypemøde. Jeg fik næsten lyst til at lave en lydoptagelse af mødet, alene pga. underholdningsværdien i det. Tre voksne mennesker (den fjerde var til konference), som uden fælles skærmbillede prøvede at guide hinanden rundt i Bloggers univers … Til trods for min søde tålmodige studiegruppe, har jeg af tidsmæssige årsager besluttet at vente lidt med det visuelle udtryk på min blog og i stedet i første omgang at kaste mig over den del af blogverdenen, som jeg formoder, at jeg vil holde af, nemlig den skriftlige del. Jeg holder af at reflektere skriftligt, og jeg holder af at tilegne mig samt udveksle og opbygge viden skriftligt. Hvis I kommer til at se billeder og videoer eller høre lydklip på denne blog, så er det for at tilfredsstille læsere med andre primære læringsmåder end min egen foretrukne. Og for at afprøve bloggens funktioner!

2 kommentarer:

  1. Ja, blind-guide må være en ny diciplin. Eller også bruger vi delt skærm næste gang :-)
    Se i vores fælles dokument på Google+. Der er lidt at hente. Jeg er også blevet dygtige i mellemtiden. Du må gerne ringe.

    SvarSlet